Risotto med sparris och ärtor

Igår var det dags att skriva högskoleprovet, mitt första försök, och det gick väl hyfsat, varken bra eller dåligt. Men sen är ju jag en av de där människorna som alltid hamnar i mitten, jag är aldrig bäst men jag är heller aldrig sämst. Så jag hamnar nog mitt i gråskalan denna gången också, men om 4 veckor vet jag med säkerhet.

När jag kom hem och började fundera på vad det skulle bli till middag bestämmde jag mig för att göra risotto, något jag aldrig gjort förr. Jag hittade grötris i skåpet och kollade upp ett recept i bonniers kokbok. När jag stod där och lagade min risotto så flög tiden bara förbi och jag kände hur lugn jag var när maten var klar. Åh vad jag älskar att laga mat och framförallt att baka!

När du lagar risotto tänk på att använda rundkornigt ris (tillexempel grötris, något som man ofta har hemma i skåpet) för att det är fullt med stärkelse som gör att du får en riktigt krämig och härlig risotto.





Risotto
- 4 port
1 stor eller 2 små gula lökar
½ dl olivolja
3 dl rundkornigt ris
2 dl vitt vin
2 hönsbuljongtärningar
5 dl kokande vatten
salt och peppar
2 msk smör
1 dl riven parmesan
1 paket fryst sparris (200g)
2-3 dl gröna ärtor

Gör så här
Hacka löken och fräs den i olivoljan i en stor kastrull. Låt den bli mjuk utan att få färg. rör i riset och låt det fräsa i några minuter innan vinet hälls i. Smula i buljongtärningarna och häll i vattnet lite i taget allt eftersom riset suger i sig vätskan lägg på ett lock emellan. När risotton är krämig och det fortfarande finns tuggmotstånd, ca 25 minuter, så är den klar. Häll då i salt, peppar smör och parmesan. Koka sparisen i ca 1 minut i läöttsaltat vatten, skölj med kallt vatten, skär den i bitar och rör i den i risotton. Häll i frysta ärtor och låt dem bli varma, ca 3 minuter.

Vitt vin smakar underbart till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
  • bloglovin
  • Matbloggstoppen
    RSS 2.0