Hallonpaj och blåbärspaj

Finns det något som är godare en en bärpaj? Jag hade redan bestämt mig att det skulle bli just en bärpaj nästa gång jag bakade. Vilket recept visste jag inte förrän jag läste en av mina favorit matbloggar, Linneas Skafferi, och hon just bakat en ananaspaj som lät helt fantastiskt god, då bestämde jag mig det receptet skulle jag följa fast göra min variant. Så jag gjorde 4 små blåbärspajer med mörk choklad och 1 större paj med hallon och vit choklad. Pajdegen var absolut den godaste jag ätit!





Pajdeg

150 g Smör
1 dl Socker
3 dl Vetemjöl
2 tsk Bakpulver
1 nypa salt

Fyllning
2 dl Creme Fraiche
½ dl Socker
2 Ägg
1 tsk Vaniljsocker
Hallon
Blåbär
Vit Choklad
Mörk choklad

Gör så här
Börja med pajdegen. Smält smöret, låt det svalna en stund och blanda det sedan med övrigra ingredienser. Tryck ut degen i en form eller flera formar. Blanda creme fraiche, socker, ägg och vaniljsocker i en bunke. Strö bären över formarna, hyvla chokladen och strö den över. Häll på fyllningen tills att formen är full. Grädda i ugnen på 175°C i ca 15-20 minuter för se små och ca 25-30 för de större. Fyllningen ska ha stannat och ska inte vara rinnig i mitten.

Servera gärna med lite glass, vaniljvisp, vaniljsås eller varför inte lite passionskräm.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
  • bloglovin
  • Matbloggstoppen
    RSS 2.0