Linsoppa och Våfflor

Idag är det våffeldagen :) Bästa dagen enligt mig för våfflor är absolut en av mina favoriter. Just för att våffeldagen var i antågande piffade jag upp det gamla och klassiska ärtsoppa och pannkakor. Min variant blev linssoppa och lite grövre våfflor. Linser är liksom ärtor en baljväxt och pannkakor och våfflor är ju helt klart släkt. Men det blev absolut en helt godkänd twist.





Linssoppa - 4 portioner
2 gula lökar
3 vitlöksklyftor
3-4 dl röda linser
6 dl vatten
2 tärningar grönsaksbuljong
3 msk tomatpuré
1 burk krossade tomater
salt och peppar
1 paprika
olja

Gör så här:
Hacka lök och vitlök och fräs det i en gryta tills att det blivigt mjukt. Tillsätt linserna, vatten, buljongtärningarna, tomatpurén och de krossade tomaterna rör om och tillsätt salt och peppar. Låt puttra i ca 5 minuter och häll i paprikan skuren i bitar, låt puttra ytterligare 3 minuter. Smaka av med salt och peppar.


Grova Våfflor - 10/12 st
2 dl dinkelmjöl, fullkorn
2 dl dinkelsikt
2 dl lättmjölk
1 msk bakpulver
2½ dl kallt vatten

Gör så här:
Blanda de båda mjölsorterna med bakpulver och mjölk. Tillsätt vatten, ägg och smör och blanda till en jämn smet. Smöra våffeljärnet första gången med lite smör, häll i en klick med smet och grädda tills de blivit gyllenbruna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
  • bloglovin
  • Matbloggstoppen
    RSS 2.0