Bästa Formfranskan

Jag hade tänkt att lägga upp detta inlägg mycket tidigare, men så ska man göra det också inte bara tänka. När jag väl tog mig tid i söndags, så kunde jag inte lägga upp en enda bild, likaså måndag och tisdag. Så därför kommer det ytterliggare en dag försent, dock inte helt smärtfritt för dagen började likadant, jag har prövat sen i förmiddags och med 3 olika datorer, men nu äntligen gick det min väg. Om det är någon som har ett tips på hur och vad man ska/kan göra för att inte ha problem med att lägga upp bilder blir jag grymt glad om ni vill lämna en kommentar för att hjälpa mig.

Hur som hellst, jag lovar er att detta är det bästa receptet på hembakt formfranska jag har och det kommer självklart från vår allas Leila Lindholm och hennes a Piece of Cake. Jag som egentligen inte gillar vitt bröd har nu fått en ny favorit att rosta.





Bästa Formfranskan - 2 Limpor
50
g
färsk jäst
5 5 dl ljummet vatten
2 2 tsk honung
2 2 tsk ljus sirap
1 1 dl olivolja
1.5 msk flingsalt
2 2 dl durumvetemjöl
10 10-11 dl vetemjöl special

smör

sesamfrön eller blå vallmofrön
flingsalt till utbakningen
1 1 ägg till pensling

Gör så här
Smula jästen i en bunke och tillsätt vatten, honung, sirap, olivolja och flingsalt. Tillsätt mjölet tills att degen går ihop och arbeta väl. Jäs degen till dubbel storlek, ca 40 minuteu. Smörj och bröa två brödformar med vallmofrö, sesamfrö eller bara lite mjöl om du inte gillar ideén med fröer. Dela degen i två delar, knåda dem lite lätt, rulla ut dem till två limpor och lägg dem i fromarna. Låt dem jäsa under bakduk i ca 30 minuter. Pensla bröden med vatten, strö över lite flingsalt och snitta dem på längden. Grädda i 200°C i mitten av ugnen i 25-30 minuter och låt dem sedan svalna på ett galler.

Kommentarer
Postat av: jatmdgyjtl

Sebojev gelog gasid pajejufic, deriv imig wivabepul ebex icowa nohad.

2012-10-16 @ 08:39:08
URL: http://www.okoqevapin.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
  • bloglovin
  • Matbloggstoppen
    RSS 2.0