Ett riktigt långkok

Jag hade aldrig tidigare prövat mig på att göra en riktig köttgryta men igår var det dags. Det var inte alls svårt vilket jag hade föreställt mig att det skulle vara. Jag gjorde det mesta på känsla och tillsatte det som föll mig i smaken just då och köttet blev precis så där mört som mormor får det, så där så att det smälter i munnen.

En stor fördel med att göra en gryta är att du kan lägga i precis vad du känner för. Gör gärna en stor gryta och ät resten dagen efter, för en gryta blir ännu godare dagen efter!



En stor nötgryta - ca 8 port - alla mått är ungefärliga.
900 g Grytbitar av Nötkött
3 msk Smör
3 msk Mjöl
3 Vitlöksklyftor
4 dl Rött Vin
1 Köttbuljongtärning
2 msk Tomatpuré
2 Gula Lökar
4 Morötter
300 g Kålrot
Maizena, Brun Redning
Salt och Peppar
Persilja
Gör så här:
Bryn grytbitarna i omgångar i smöret i en stekgryta. Lägg tillbaka alla grytbitar i grytan, tillsätt mjölet och vänd runt noga, salta och peppra. Pressa i Vitlöksklyftorna, häll på vinet, det ska nästan täcka grytbitarna. Lägg i tomatpurén och smula ner buljongtärningen. Skär löken i klyftor, lägg ner den i grytan och låt det puttra i ca 1½ timme. Tillsätt moroten och kålroten skuren i bitar och låt koka ytterligare ca 1 timme. Häll i redning till önskad konsistens, smaka av med salt och peppar. Vänd ner persilja och servera med potatis och lingonsylt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
  • bloglovin
  • Matbloggstoppen
    RSS 2.0