Gaffelkakor med daim

Nu har bakmonstret vart på hugget igen.

Igår när jag var inne på Rusta och kikade lite kom jag ut med en påse med Toblerone, Daim och Bounty som jag tänkte att jag skulle till att baka med. Jag visste inte riktigt vad jag skulle baka för något som kunde vara gott att ha daim i men jag hade i tankarna att göra muffins att lägga Toblerone och Bounty i, inte samtidigt förstås. Men jag märkte snabbt att vi har en liten mus i vårt hus för i morse var halva påsen med bounty slut. Det var ju så gott :)

Imorse kom jag på vad jag skulle baka med Daimen jag köpte, gaffelkakor med havresmak. Jag letade fram ett recept ur 7 sorters kakor och tillsatte lite grovhackad Daim. Resultatet blev inte riktigt som jag tänkt mig men deblev goda ändå. Daimen hade lite tentens att smälta och börja smaka lite brännt om man hade dem inne i ugnen förlänge. Om det är någon av er som har ett förslag på vad för kaka som kan vara gott att ha Daim i får ni mer än gärna ge mig ett tips.

(bild:Marabou)


Gaffelkakor med Daim: ca 45 kakor
200 g Rumsvarmt Smör
4 msk Strösocker
1½ dl Havregryn
3½ dl Vetemjöl
Gör så här:
Rör smör och socker krämigt i en bunke. Tillsätt havregryn, vetemjöl och daim och rör jämt. Forma degen till runda små kulor, det är ganska kletigt men att använda händerna fungerar bäst. Lägg kulorna på en plåt med bakplåtspapper, platta till dem lätt med en gaffel och grädda i mitten av ugnen på 200°C i ca 8 minuter eller tills att kanterna börjar bli gyllenbruna. Låt kakorna svalna innan man lägger dem i en burk.


Kommentarer
Postat av: Fia

DAIMTÅRTA!! ProPointsvärde: ungefär tyyysen :)

2011-03-10 @ 16:07:42
Postat av: Emma Bäckström

Muffins eller kladdkaka med daim :) Btw, marabou mango är hur god som helst!!

2011-03-12 @ 12:37:53
Postat av: Marie

Ja det får nog garanterat slinka ner en Marabou Mango nästa gång!

2011-03-12 @ 13:28:31
URL: http://onemorebite.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
  • bloglovin
  • Matbloggstoppen
    RSS 2.0