Moccagrottor

Igår när jag letade i ett skåp, jag minns inte vad det var jag letade efter, men iallafall så hittade jag en gammal kaksprits! Jag hade inte den blekaste aning om att vi hade en sådan smart liten manick i vårt hem, helt lyrisk blev jag :) Så dagens förmiddagsbak skulle ägnats åt just spritsade kakor. Tyvärr insåg jag ganska snabbt att jag och den nyfunna kakspritsen inte skulle förbli vänner, så av smeten blev det istället syltgrottor som jag fyllde med hallon- och granatäpple marmelad.





Moccagrottor
- ca 40 st
3 3/4 dl Vetemjöl
1 1/4 dl Potatismjöl
1 dl Strösocker
1/2 msk Vaniljsocker
1 msk Kakao
200 g Smör, rumsvarmt
2 tsk Snabbkaffe utrört i 1 msk Vatten

Gör så här:
Blanda vetemjöl, potatismjöl, strösocker, vaniljsocker och kakao i en bunke. Tillsätt smöret, skuret i bitar och kaffeblandningen och rör till en en jämn smet med elvispen och degkrokarna. Rulla smeten till små bollar och lägg dem i papperformar, tryck ett litet hål i mitten av varje boll och fyll med någon god sylt eller marmelad. Grädda i mitten av ugnen i 200°C i ca 12 minuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
  • bloglovin
  • Matbloggstoppen
    RSS 2.0