Vit Chokladfudge med Valnötter

Den sista tiden har jag varit väldigt sugen på att testa mig på att göra fudge, något jag aldrig gjort förr. Jag gjorde två olika sorter, det ena blev jättebra och det andra hamnade i soptunnan. Den vita chokladfudgen smakade precis som lonka, fast bättre och konsistensen var helt perfekt. Den andra satsen, en apelsinfudge smakade bra dock alldeles för söt men konsistensen var hel fel. Här kommer i alla fall receptet på den bra fudgen som jag hittade i kokboken American Sweets av Jill och Joyce Parker:





Vit Chokladfudge med Valnötter: - ca 50 bitar
2 1/2 dl Marsmallows
1 1/2 dl Kondenserad Mjölk
1 1/2 dl Strösocker
1 1/2 dl Farinsocker
1 dl Ljus Sirap
50 g Smör
1/4 tsk Salt
1 tsk Vaniljsocker
350 g Vit Choklad
1 1/4 dl Hackade Valnötter

Gör så här:
Täck botten på en fyrkantig form, ca 21x21 cm, med backplåtspapper och smöra det. Smält marsmallowsen i en kastrull på låg värme och ställ åt sidan. Låt mjölk, socker, farinsocker, sirap och salt koka upp i en stor kastrull på medelvärme. Rör hela tiden. När det har kokat upp låt det koka i 5 minuter och fortsätt röra hela tiden. Ta kastrullen från plattan, tillsätt den smälta marsmallowsen (jättekladdigt!), vaniljsocker, vit choklad och valnötterna rör till en jämn smet. Häll smeten i formen och låt den svalna till rumstemperatur och ställ sedan in den i kylen tills allt har stelnat. Ta ur fudgen ur formen och skär till till små godisbitar. Förvara i kylen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
  • bloglovin
  • Matbloggstoppen
    RSS 2.0